Er det bedre å «bruke opp» fossilbilen enn å kjøpe ny elbil?
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Nyheter
Publiseringsdato: 9. oktober, 2017
Skrevet av: Kjetil Grude Flekkøy
Nyheter
Det begynte i det små, som et lite, men viktig tiltak i det russiske miljøåret 2017:
I juni ga Bellona en ladestasjon til Murmansk, en by med bare fem elbiler. Hurtigladeren skulle ikke bare gi eierne en ekstra lademulighet; den var også første ledd i den infrastrukturen som trengs for å få flere til å velge el-drevet bil.
Desto større, med pomp og prakt, var overrekkelsen av miljøprisen på «Den russiske energiuka» fredag 9. oktober. Energiuka i Moskva er et stort, årvisst arrangement der også Russlands president, Vladimir Putin, og andre samfunnstopper deltar.
Prisoverrekkelsen var det viseenergiminister Anton Inyutsin som sto for.
– Vi er glad for at dette enkle tiltaket får så stor oppmerksomhet, sa Nils Bøhmer, daglig leder i Bellona. – Det er akkurat en slik snøballeffekt vi forsøker å få til: at et lite tiltak skal få stor oppmerksomhet og kan lede til større tiltak.
Miljøprisen er den første prisen Bellona får fra russiske myndigheter. Den gis til den som har bemerket seg best med tiltak for energieffektivitet.
Det er likevel mange år siden Bellona kjørte i gang elbil-arbeidet i Russland. Allerede i 1992 tok de med en liten elbil til Murmansk, om bord i Bellona-skipet Genius. Utallige nysgjerrige tilskuere skulle få et glimt av fremtiden.
I 2014 kjørte Bellona-leder Frederic Hauge en Tesla fra Oslo til Murmansk, en tur som fikk stor oppmerksomhet fordi den gikk så langt nord.
Bilen måtte for øvrig lades via en skjøteledning inne fra et hotellrom på Park Inn Hotel i Murmansk – samme hotell hvor den nå premierte hurtigladeren står nå.
Så langt har imidlertid få russere skaffet seg en elbil, selv om myndighetene har satt i gang flere tiltak:
At salget likevel går tregt, skyldes både få ladere og avgiftssystemet i Russland: Elbiler er fortsatt dyrere enn tilsvarende biler som kjører på fossilt drivstoff.
I november vil Bellona kontakte myndighetene i Murmansk på nytt. Målet er å få på plass en lader til.
– Vi håper at det vil gjøre det lettere for elbil-brukere å reise mellom Kirkenes og Murmansk, sier Nils Bøhmer.
Tilsvarende ser Bellona på mulighetene for å få satt opp en lader i St. Petersburg, for å bidra til enklere lading der.
– Det hadde vært flott om man kunne kjøre elbil helt fra Moskva i sør via St. Petersburg ved Finskebukta til Murmansk nord ved Barentshavet, sa Bøhmer. – Det er neppe mulig i dag, men nettopp derfor er det viktig å få bidra til et lader-nett også der.
Så langt er prisvinnende ladestasjonen i Murmansk den eneste i Nordvest-Russland, og det er langt til neste. Trolig finnes neste ladepunkt på russisk side i St. Petersburg. Eventuelt må man til Kirkenes.
Pågangen i Murmansk har ikke vært større enn at det skapte oppstuss da en fremmed elbil dukket opp for å lade i august. Det er med andre ord lenge til man trenger bekymre seg for ladekø i den russiske byen tre timer sørøst for Kirkenes.
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...