
IMO: Viktige grep mot begroing og vaklende steg mot nullutslipp
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
Nyheter
Publiseringsdato: 21. april, 2021
Skrevet av: Eivind Berstad
Nyheter
I designfasen til FPSO-en til Johan Castberg ble DNV GLs programvare SESAM-STOFAT benyttet som underlag for å beregne ytre påvirkninger på den enorme konstruksjonen over dens levetid. En kritisk feil i versjonen av programvaren SESAM-STOFAT har likevel ført til at kun belastningen forfra i en sektor på 30 grader på hver side har blitt inkludert i beregningsgrunnlaget for design og dimensjonering av innretningen.
Dette betyr at all belastning som blir påført skipet fra siden, mellom 30 og 180 grader på begge sider, ikke er inkludert i beregningsgrunnlaget. Designfeilen har forårsaket underestimering av belastning og slitasje på skipet.
Etter Bellonas varselsbrev har Petroleumstilsynet iverksatt gransking av årsakene til utfordringer med ferdigstilling av skrog og utstyr på Johan Castberg-feltet. Rapporten er ikke klar ennå.
Equinor fikk store problemer med å få arbeidstillatelser for kritisk personell da de ble svartelistet i Singapore. Svartelistingen kommer som følge av trakassering av arbeidere og prioritering av innleide arbeidere fra Korea. Ny stedleder for Equinor måtte vente i 87 dager på tillatelse. Bellona frykter dette vil få konsekvenser for fremdrift, økonomi og sikkerheten i prosjektet, gitt de allerede store utfordringene som finnes.
Equinor har vist en sterk tilbøyelighet til å ikke informere Petroleumstilsynet om hendelser, operasjoner og sikkerhetsbrister når de har hatt muligheten til det. Petroleumstilsynet ble ikke informert om feilene før 3. juni 2020.
Petroleumstilsynet samarbeider også med Equinor om publisering av tilsynsrapporter og granskingsrapporter. Det er et demokratisk problem at Equinor får rapportene flere uker før Petroleumstilsynet publiserer rapporten på sine nettsider. Equinor får også vite når rapportene blir publisert slik at de kan styre mediebildet den dagen ved å fortelle sin side av saken før Petroleumstilsynet. På den måten får selve rapporten lite oppmerksomhet.
Dette skjer hver gang det publiseres en ny rapport, sist gang 19. april 2021. Kl 08:30 publiserer Equinor en sak på sine nettsider der de forklarer om sveiseproblemene på Johan Castberg. Kl 09:05 har TU.no omtalt saken og skriver at «Verftet må betale for utbedringene«. Kl 09:38 har E24 publisert artikkel om saken og skriver at «ifølge kontrakten er verftet ansvarlig for å fikse feilene og ta kostnadene«. Rundt lunsj publiserer Petroleumstilsynet tilsynsrapporten på sine nettsider, men rapporten får mindre oppmerksomhet selv om det fremkommer motstridende informasjon om at «ikke alle sveis produsert i perioder med store feil-rater vil bli utbedret innen ferdigstilling av skroget».
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
– Det vi ser her i dag er ikke en havbruksmelding, det er en laksemelding, sa Bellonas seniorrådgiver Silje Båtsvik Risholm om den nye havbruksmeldin...
– Neste elbilgode vi skal promotere er at vi skal ha kun en fil for fossilbiler og resten av veien er til elbil og kollektiv trafikk, sa en lattermil...
– Klimameldingen var regjeringens siste sjanse til å få gjennom ny og ambisiøs politikk. Den er nå forspilt, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona...