Klimafinansiering for CCS
Det er en legitim bekymring for at olje- og gasselskaper vil kreve høye priser for CO2-lagring. På vårt offisielle FN-arrangement på klimatoppmøtet i...
Nyheter
Publiseringsdato: 1. juni, 2022
Skrevet av: Signy Fardal
Nyheter
Det siste av de to rustne offshore-skipene, som har ligget i opplag ved Bru kai i Rennesøy ved Stavanger i en årrekke, skal fjernes innen 1.august. Det er ett år etter at Bellona aksjonerte på bakgrunn av bekymringsmeldinger om skipenes tekniske tilstand.
I følge lokalavisa Øyposten er det det samme danske selskapet som kjøpte det første skipet som også overtar det andre. Det innebærer mest sannsynlig at både MS Sea Safety og MS Sea Pilot blir til spiker.
I avisa Øyposten takker Tor Bernhard Harestad, som har et makrellmottak på Bru, blant andre Bellona for innsatsen stiftelsen har lagt ned i å bli kvitt de to over 50 å gamle skipene.
–Dette viser at det nytter å stå på. Det skal bli herlig å få bort «skrammelet», sier Harestad til Øyposten.
Etter aksjonen på Bru kai i august 2021 skrev Bellona en inspeksjonsrapport som ble underlaget for møter med Stavanger kommune, Kystverket, Sjøfartsdirektoratet og Miljødirektoratet i dagene etter.
I februar 2022 ble det ene av de to supply-skipene, Sea Safety, slept bort fra Bru kai og til en siste endestasjon i Danmark. 1. august i år følger altså Sea Pilot etter.
–Vi i Bellona er glade for at saken endelig har løst seg på en god måte, og at begge skipene endelig blir fjernet. Det er ikke overraskende at begge skipene går til opphugging etter mange år i kaldt opplag basert på tilstanden de var i i fjor sommer, sier seniorrådgiver i Bellona og sivilingeniør i marin teknikk, Runa A. Skarbø.
–Når det er sagt skal vi også huske at denne saken handlet om mer enn de to skipene på Bru kai for Bellona. Det ligger fortsatt over 100 skip i opplag langs norskekysten, og mange av disse er enten i så dårlig stand at de burde vært resirkulert eller kunne vært (lønnsomt) ombygd til andre formål. Saken på Bru viser tydelig at kommunene og lokale havner kan slite med å få til en løsning på slike situasjoner, når selv en stor og ressurssterk kommune som Stavanger kommune har slitt lenge med å få løst dette. Vi mener myndighetene må komme på banen for å støtte kommunene i å både kartlegge problemet og å rydde opp, sier Skarbø.
Det er en legitim bekymring for at olje- og gasselskaper vil kreve høye priser for CO2-lagring. På vårt offisielle FN-arrangement på klimatoppmøtet i...
Produksjon av stål står for fem prosent av alle klimagassutslipp i EU, og for syv prosent av globale klimagassutslipp. Derfor er stålindustrien en se...
Nattens valg i USA betyr at EU må ta den globale lederrollen i klimakampen, og i betydelig større grad sikre forsvar av Europas strategiske interesse...
Stemmer forestillingen om at industrien er en miljøversting? Det var bakteppet for Bellonas teamleder for materialer og industri, Martin Sveinssønn M...