20 år med Bellonabåten Kallinika

Kallinika1

Den 8. august er det tjue år siden Bellona overtok den flotte seilyachten som ble bygget etter krigen. I løpet av alle disse årene har SY Kallinika vært en viktig del av Bellonas sjel, både som møteplass og ikke minst som aksjonsbåt for organisasjonen.

Siden overtakelsen har skipet vært uunnværlig for miljøarbeidet langs kysten, blant annet i kampen mot oljeboring utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja. I dag ser vi tilbake på de siste tjue årene med Bellonabåten.

– «Kallinika» er først og fremst et flytende distriktskontor. Selv om den bruker diesel, så har den sin rolle. I stedet for å sitte inne og lese rapporter, så får vi kommet oss ut. Hvis vi hadde bodd på hotell, så er det ingen som hadde banket på døren. Kallinika har vært ekstremt viktig for å mobilisere mot for eksempel oljeboring i Lofoten, sier Bellona-stifter Frederic Hauge.

Kallinika0

Fakta om SY Kallinika

  • Seilyachten «Kallinika» har en lang historikk som kampanjevåpen for Bellona
  • Kallinika ble bygget i Belgia på 50-tallet av skipsbygger N.V. Jos. Boel og Zonen Scheepsbouwwerven. Målet var å vise eksemplarisk båtbygging etter krigen
  • Båten er utstyrt med en 262 HK, 8-sylindret MWM-motor (Motor Werken Mannheim) som er spesielt konstruert for lange distanser
  • Kallinika ble renovert i Danmark på 90-tallet
  • Kallinika er 23 meter lang og har fire seil
  • Båten har tre forskjellige styringsmekanismer
  • Båten har vanntette rom langs skroget som skal holde skuta flytende selv hvis det kommer hull i skroget – som Titanic!
  • Navnet «Kallinika» kommer fra gresk og betyr «god seier»

Bellonas miljøpatrulje reiser hver sommer rundt norskekysten. Les mer om Bellonas miljøpatrulje her. Sigurd Enge, fagansvarlig for shipping og arktis i Bellona, er også skipper på Kallinika og har ansvar for Bellonas Miljøpatrulje.

Denne sommeren ble SY Kallinika benyttet i en Bellona-aksjon mot to gamle offshore-skip i Rennesøy i Stavanger kommune. Bellona aksjonerte fordi slike supplyskip kan utgjøre en miljøfare og siden det ikke eksisterer gode nok regler for hva som regnes som skip og hva som er søppel. Under aksjonen brukte Bellona blant annet en undervannsrobot for å dokumentere tilstanden på supply-skipene. Aksjonen førte til et hastemøte mellom Stavanger kommune, Kystverket, Sjøfartsdirektoratet, Miljødirektoratet og Bellona dagen etter aksjonen. I møtet ble ansvaret for de to gamle offshore-skipene plassert hos Stavanger kommune. Les mer om denne ukens Bellona-aksjon her.

I dag har mannskapet om bord reist fra Stavanger. Neste stopp er Arendal, der skal Kallinika brukes som møteplass under Arendalsuka.

Kallinika2

Noen tidligere miljøaksjoner med Bellonabåten Kallinika:

2021: Årets aksjon mot to gamle supply-båter i Stavanger

2019: Bellona-båten nærmer seg boreriggen på Toutatis

2015: Protesterer mot radioaktivt avfall: Bellona-båten ligger klar

2013: Bellonas Miljøpatrulje besøker Oleon i Sandefjord: Tankene er snart tomme

2011: Bellona aksjonerer mot ulovlig behandling av farlig avfall i Sandefjord

2010: På tokt i Trondheim havn

2009: Bellona arrangerte miljøtoppmøte i Lofoten2008: Bellona: – Stans oljeleting utenfor Lofoten og Vesterålen

2007: Her må det renses!

2005: Bellona kartlegger sjøbunn i indre Oslofjord og Dramstadbukta

2004: Protestcamp mot olje i nord

2003: Redningsaksjon for laksen

2001: Bellonas kampanje «Hold matfatet rent»