Helelektrisk.no
Sammen med Agder Energi, Elektroforeningen (EFO) og Siemens har Bellona etablert helelektrisk.no Målet med helelektrisk.no er å hjelpe sektorer og...
Fagområde
Energibruken vår er fortsatt stort sett basert på fossile brensler. Fremtiden er elektrisk, og elektrisiteten må komme fra fornybare kilder. Elektrifisering er en viktig løsning på klimakrisen.
Mens vannkraft dominerer i elektrisitetsproduksjonen i Norge, og vi er verdensledende på elektrisk veitransport og elektrifisering av ferger, så er realiteten ganske annerledes i et globalt perspektiv. Kull, olje og gass dominerer fullstendig som energikilder i elektrisitetsproduksjon, oppvarming og transport samlet sett. Selv elektrisitetsproduksjonen alene er hovedsakelig basert på olje og gass.
Ren elektrisitet er grunnpillaren i fremtidens energisystem, og den må drive alt fra lyspærer til lasteskip. Systemet består av ren kraftproduksjon i den ene enden og direkte bruk, batterier eller hydrogenproduksjon i den andre, med kabler og styringssystemer imellom. Energilagring spiller en nøkkelrolle, og der vi i dag for eksempel har bensin- og dieseltanker må vi i fremtiden ha batterier, hydrogen- eller ammoniakktanker.
Hydrogen- og ammoniakkdrift er en løsning for større, havgående fartøy. De er å regne som elektrifisering så lenge gassene brukes i brenselceller for å konvertere energien til elektrisitet for å drive for eksempel elektromotorer. Forskjellen på hydrogen eller ammoniakk og brenselceller på den ene siden og batterier på den andre, er at det er en annen måte å lagre energien på. Når vi produserer hydrogen og ammoniakk er det viktig at vi enten bruker overskuddskraft til elektrolyse, det vil si ren elektrisitet som ikke kunne blitt brukt til andre formål, eller at vi produserer den fra naturgass og benytter karbonfangst og -lagring for å hindre utslipp fra produksjonen. Grunnen til at vi må bruke overskuddskraft er at mye energi går tapt i prosessen med å produsere hydrogen og ammoniakk, transportere den og konvertere den tilbake til elektrisitet igjen. Derfor er direkte elektrifisering (gjennom kabel) å foretrekke fra et effektivitetsperspektiv. Batterier på andre plass. Hydrogen og ammoniakk å foretrekke der hvor batterier ikke kan brukes.
Batteriproduksjonen må oppskaleres, samtidig som vi må jobbe med utfordringene knyttet til råmaterialer. En del av disse kommer fra sårbare eller utsatte områder med problemer knyttet til både naturinngrep og arbeidsforhold. Batteriutviklingen går i en lynende fart. Avhengigheten av problematiske råmaterialer til produksjonen reduseres, samtidig som vi blir stadig bedre på resirkulering av materialene i batterier. Det betyr for eksempel at råmaterialene til et eldre elbilbatteri kan være tilstrekkelig til å produsere flere nye batterier. Denne utviklingen vil fortsette, og Bellona har selv tatt aktivt grep for å akselerere batteriindustrien videre gjennom opprettelsen av selskapet Beba og medeierskap i Morrow Batteries. Her vil vi å bidra til å løse utfordringene knyttet til råmaterialer og batteriproduksjon i dag.
I fremtiden skal alle kjøre elbil, elbåt og elfly. All elektrisiteten vi bruker skal komme fra rene kilder. Alt skal transporteres elektrisk, uten utslipp. All oppvarming skal skje med elektrisitet, gjennom ren fjernvarme (for eksempel fra avfallsforbrenning med karbonfangst og -lagring) eller lokalprodusert biomasse. I en norsk kontekst beregner Bellona at vi kan elektrifisere 85 prosent av hele energiforbruket vårt. Det eneste som ikke er elektrifisert er noe bruk av biomasse i industri, som vi forutsetter at er karbonnøytral. Alle andre CO2-utslipp som man ikke får gjort noe med, for eksempel fra sementproduksjon, må tas med karbonfangst og -lagring.
Bellona organiserte og deltok på rekordmange arenaer under årets Arendalsuka; vi arrangerte kræsjkurs, holdt innlegg, deltok i panelsamtaler, hadde ...
To år etter at han la ned hjørnesteinen for produksjonsanlegget, innviet statsminister Jonas Gahr Støre Morrow Batteries, Europas første gigawatt-ska...
–Vi skal kutte utslipp med 55 posent innen 2030. For å få til det må kompetansen i energimyndighetene bygges opp. Sol er billigere enn vind, og flyte...
Utslippene på sokkelen må ned. Industriomstillingen kan ikke vente på «naturlig» oljestopp. Bellonas fagsjef, Christian Eriksen svarer Dagens Nærings...